Navštívte nás na Facebooku
Jazyk: Slovenský Český
Nákupný košík je momentálne prázdny
Prihláste sa
Nový zákazník? Zaregistrujte sa
Vytlačiť článok

Stres počas spánku

Článok vytvorený: utorok, 28. mája 2019, 11:12.41
Posledná zmena: utorok, 28. mája 2019, 11:12.41

Stres počas spánku – ako na dobrý spánok

Mnoho ľudí je počas spánku v strese. Stresová reakcia je obranná reakcia. Krátkodobý stres nie je vôbec zlý, v podstate by sme ani nechceli mať život, kde by sa stresové reakcie nevyskytovali. Hormón, ktorý sa pri strese vyplavuje, sa nazýva kortizol. V tele sa hormóny navzájom ovplyvňujú. Hladina stresových hormónov je najvyššia ráno a najnižšia večer a v noci. Takto je to prirodzené. Naopak je to so spánkovým hormónom melatonínom. Akonáhle sa zotmie, vylúči sa v časti mozgu, ktorá sa nazýva epifýza. Človek sa začne cítiť unavený. Až do polnoci koncentrácia melatonínu v krvi stále rastie. U mladších ľudí omnoho silnejšie ako starších. Čím bližšie je ráno, tým menej melatonínu sa vylučuje. Zároveň sa začne vylučovať do krvi stresový hormón – kortizol. Počas dňa hladina kortizolu opäť klesne, takže vo večerných hodinách môže tvorba melatonínu navodiť spánok. Čím lepšie funguje tvorba melatonínu, tým má človek lepší, hlbší a pokojnejší spánok a mozgové a nervové bunky sú lepšie chránené pred poškodením. Čím je tvorba melatonínu horšia, tým je spánok menej regeneračný a stresovejší.

Následky nedostatku melatonínu sú nasledovné:

  • problémy so zaspávaním a poruchy spánku,
  • plytký spánok s častými prebudeniami,
  • depresie,
  • kolísanie nálady,
  • migréna,
  • pálenie záhy,
  • zhoršenie pamäte,
  • rýchlejšie starnutie,
  • závažné ochorenia, ako je fibromyalgia, chronický únavový syndróm, rakovina, Alzheimerova choroba, Parkinsonova choroba a mnoho ďalších, najmä chronických degeneratívnych chorôb.

A čo znižuje hladinu melatonínu?

  • sedenie pred TV alebo PC príliš dlho do noci,
  • pitie priveľa nápojov s kofeínom, ako sú energetické nápoje a káva, čierny alebo zelený čaj,
  • alkohol a fajčenie,
  • športová činnosť neskoro večer,
  • neustály stres bez odpočinku,
  • nedostatok serotonínu,
  • niektoré lieky ako beta-blokátory či protizápalové lieky ako acylpirin či liečivá s pridaním kortikoidov.

 Ak chcete znížiť stresovú záťaž počas spánku, môžete si pred spaním dať jednu pastilku melatonínu od Dr. Jacob´s. Obsahuje aj vitamín B12, ktorý je potrebný pre dobrú psychiku.